kaderkeHet Heistse inlijstatelier Kaderke.be heeft in opdracht van de gemeente Bonheiden elf werken van schilder August Gillé gerestaureerd en opnieuw ingelijst. “Kunstrestauratie en inlijsten behoren tot ons ambacht, maar deze opdracht was uniek”, vertellen Sofie Roose en Guy Van Kerkhoven van Kaderke.be. August Gillé woonde een groot deel van zijn leven in Bonheiden. Hij overleed in 1989 op 97-jarige leeftijd. De uitgebreide collectie van zijn werk is voor een groot deel in handen van de gemeente. De restauratie van de elf werken is een eerste stap in de herwaardering van Gillé.

“Het unieke aan deze opdracht was dat het ging om elf werken van eenzelfde bekende schilder uit de eigen regio. Ze dateren uit het interbellum, een periode waarin Gillé, een ex-soldaat die gewond raakte in WO I, veel aandacht had voor het leed van mens en soldaat. Tien schilderijen hadden een meer courant formaat, het elfde was veel groter: 2,25m hoog en 3,60 breed. Dat grootste werk was ook quasi in twee gescheurd. Een kleiner exemplaar hing over een kapstok gedrapeerd.”

Kaderke.be is vertrouwd met het ambacht van restauratie. Het bedrijf heeft meestal een tiental werken in restauratie. “De werken van Gillé waren opgespannen op oud raamwerk. Nu weten we dat dit gegaradeerd golven en barsten in de doeken veroorzaakt. Bovendien waren de profielen, de kaders, te dun om de werken genoeg te ondersteunen.” Ook verroeste nagels, gebruikt om de doeken op te spannen, veroorzaakten schade. “Dat zien we vaak: verroeste nagels die door het doek scheuren, waardoor het werk gaat hangen. Daarom gebruiken wij bij een vernageling roestvrije nagels. En als er te weinig doek is om het werk weer op te spannen, kunnen we het toch nog in originele staat herstellen dankzij striplining of randbedoeking. Met natuurlijk hars brengen we een extra strook doek aan, zodat we een werk weer kunnen opspannen zonder stukken van het zichtbare deel te verliezen.”

De kunstwerken werden in eigen huis gerestaureerd. “Onze restaurateur had een jaar nodig om de werken in ere te herstellen. Er werden stukken bijgekleurd en lacunes opgevuld en geretoucheerd. De spierramen zullen de tand des tijds nu wèl doorstaan. Het gaat om ramen met een combinatie van aluminium binnenwerk en een houten boord. De doeken worden zo op een oerdegelijke manier gedragen. Bovendien zal zo’n frame niet krimpen of uitzetten.”

Omdat een juiste inlijsting een werk vervolledigt, werden van de oude kaders replica’s gemaakt. “We maakten profielen op maat, naar vorm en kleur van de kaders van weleer. Kleuren maken we in eigen huis, net zoals de kwalitatieve profielen.”