onderzoek Thomas MoreStaan Mechelse bedrijven open voor de aanwerving van starters op hun salesafdeling en welke competenties worden daarvoor geëist? Dat waren de kernvragen bij een onderzoek van studenten van Thomas More Mechelen in opdracht van het Mechelse rekruteringskantoor Skillflex. Bij 50 procent van de bedrijven uit de regio Mechelen worden vacante plaatsen voor salesfuncties voorspelt, terwijl 4 op 10 bedrijven ook starters welkom heet.

Bachelors met een marketing- of businessgericht diploma op zak maken het meeste kans om aan de slag te kunnen in salesfuncties. Bij het solliciteren wordt het verschil vooral gemaakt door te scoren in de soft skills en houding. De belangrijkste troeven zijn volgens de bedrijven: klantgerichtheid, communicatieve vaardigheden, positief ingesteld zijn, leergierigheid en resultaatgerichtheid. Een aantal hard skills mag aangeleerd worden op de werkvloer. Een meerderheid van de bedrijven voorziet namelijk trainingen en biedt dus ruimte om bepaalde competenties te ontwikkelen. Verder toont het onderzoek een positieve progressie op het vlak van inside sales.

De studenten die dit onderzoek realiseerden, werden begeleid door Memori, de onderzoeksgroep verbonden aan de Business en Media School van Thomas More Mechelen. Voor het onderzoek werden 900 Mechelse bedrijven benaderd. 123 bedrijven beëindigden de survey.

Skillflex is een Mechels rekruteringskantoor gespecialiseerd in de rekrutering van administratieve, sales-, marketing- en HR-functies. Het bedrijf werd opgericht door Wim Van Den Berghe en richt zich op de Vlaamse KMO-markt. Het bedrijf biedt ook antwoord op vragen rond tijdelijke tewerkstelling van medewerkers. Hierbij komen ook arbeidersfuncties aan bod. Skillflex realiseerde in 2015 een omzet van 5.2 miljoen euro in rekrutering en uitzendarbeid en stelt in de Mechelse regio dagelijks een 180-tal uitzendkrachten te werk.