De provincie Vlaams-Brabant heeft de aanvraag voor een milieuvergunning voor een helihaven in Keerbergen geweigerd. Ze vindt dat er ruimtelijk geen plaats is voor dit soort verkeersinfrastructuur in de dichtbevolkte regio.

De milieuvergunning voor de helihaven in Keerbergen werd aangevraagd door PAT EM bvba, de uitbater van restaurant-brasserie Jeppe Fas in de Kapelstraat in Keerbergen. “We hebben de aanvraag geweigerd”, zegt Tie Roefs, gedeputeerde voor Milieu en Duurzaamheid van Vlaams-Brabant. “Onze regio heeft het meest uitgebreide stelsel van wegen, spoorwegen, waterwegen en goede vliegconnecties wereldwijd. In Vlaams-Brabant hebben we reeds de nationale luchthaven Zaventem, 3 vliegvelden en 7 helihavens. Elke nieuwe helihaven brengt lawaai met zich mee. Ruimtelijk past dat niet in onze dichtbevolkte provincie. De beschikbare restruimte moet doordacht worden ingevuld. Nieuwe helihavens zonder wezenlijke maatschappelijke, medische of economische meerwaarde zullen in de toekomst altijd principieel geweigerd worden. We streven naar een evenwicht tussen economische duurzaamheid, leefbaarheid en natuur.”

De helihaven van Keerbergen is gepland in een landschappelijk waardevol agrarisch gebied, op 170 meter van een woongebied met een 130-tal woningen en dichtbij het erkende natuurreservaat De Bolloheide. Ze is bedoeld om klanten van brasserie Jeppe Fas per helikopter naar het restaurant te laten vliegen. Dat gebeurt al heel af en toe. Uitbater Patrick Van Loo had de vergunning aangevraagd om het aantal vluchten wat op te drijven. Hij maakte zich sterk dat de invloed maar heel beperkt zou zijn.

In juni vorig jaar gaf buurgemeente Heist-op-den-Berg al een ongunstig advies voor de helihaven en werden via een online petitie ruim 300 handtekeningen verzameld uit protest tegen het initiatief.

Nieuwe helihavens maken het ook moeilijker om nieuwe windturbines te plaatsen. “Windturbines spelen een belangrijke rol in de omschakeling naar hernieuwbare energie. Vlaams-Brabant hinkt hierbij al achterop. Daarom moeten we slimme keuzes maken om het grootst mogelijk maatschappelijk rendement te halen uit de beschikbare ruimte. We gaan het ons dus niet nog moeilijker maken dan het nu al is door private helihavens toe te laten”, besluit gedeputeerde Tie Roefs.