stationsparkingHet eerste beton werd gestort voor de constructie van de toekomstige ondergrondse stationsparking in Mechelen. Binnen twee jaar kunnen  pendelaars, werknemers van de stationsbuurt, shoppers en toeristen er terecht. In de parking zal plaats zijn voor 1.941 wagens.

Maar voor het zover is, moet nog een enorme constructie worden opgebouwd. “De voorbije dagen is de wapening aangebracht voor wat de eerste funderingszolen van de parking moeten worden”, legt ingenieur-architect Peter Weemaels van de NMBS uit. Hij is de eindverantwoordelijke voor de bouw van de ondergrondse parking. “De parking zal uiteindelijk bijna 300 meter lang worden en op een bepaalde plaats meer dan 80 meter breed zijn”, zegt Weemaels. “Elk van de drie verdiepingen heeft een vloeroppervlakte van 20.000m². Om dat te kunnen bouwen, is 15.000 ton staal nodig als wapening voor een totaal van 100.000 m³ beton. En dan rekenen we de diepwanden nog niet mee, die al een tijd geleden werden gebouwd.”

Voor de diepwanden heeft Inter-Beton Mechelen een speciaal betonmengsel samengesteld. Tom Van Bergen, Plant Manager van Inter-Beton Mechelen: “Aannemerscombinatie Mechelen Stationsparking vroeg ons om een betonmengsel te ontwikkelen dat minimaal 180 minuten verwerkbaar blijft. We boden een betonmengsel C 30/37 aan op basis van een traag bindend cement.” In de diepwanden verwerkte de aannemer ongeveer 50.000 m³ beton. Voor de afwerking van de ondergrondse parking zal Inter-Beton in totaal 95.000 m³ beton leveren voor onder andere vloer- en dakplaten, wanden en kolommen. Op piekmomenten, voor bijvoorbeeld een vloer- of dakplaat, betekent dat 1.000 à 1.500 m³ beton per dag.
Hugo Jacobs, projectdirecteur THV Mechelen Stationsparking: “Belangrijk is dat de bevoorrading niet stilvalt. Wij hebben dus nood aan een betrouwbare betonleverancier die over voldoende capaciteit beschikt. En dan zitten we goed met Inter-Beton Mechelen, een partner die ook andere Inter-Beton-centrales in de buurt kan inschakelen.” Inter-Beton Mechelen kan immers, indien nodig, rekenen op de ondersteuning van de centrales in Grimbergen en Heist-op-den-Berg.

Eens de diepwanden klaar waren, kon het droogpompen en uitgraven beginnen. Om die enorme bouwput te realiseren, moet er niet minder dan 450.000 m³ grond uitgegraven worden. Met dat uitgraven is de aannemer nu al zo ver gevorderd, dat hij kan starten met de eigenlijke constructie. Eerst brengt men zware funderingen aan onder de vorm van gewapende funderingszolen, waarop een reeks kolommen geplaatst wordt. Als dat klaar is, volgt een eerste vloerplaat en is niveau -3 gereed. Daar moeten dan nog eens twee niveaus boven komen en ten slotte een dakplaat die uit bijna 1 meter dik beton bestaat.

Als het weer een beetje mee wil, kan wellicht de hele winter doorgewerkt worden aan de constructie van de parking. Tot een temperatuur van 5°C is er geen enkel probleem om het beton te storten. En zelfs wanneer het begint te vriezen is het dankzij speciale technieken en voorverwarmd beton nog mogelijk om verder te werken. Bij de bouw van de parking zal op de werf gemiddeld een 50-tal personen aan de slag zijn.