BREENDONK/MECHELEN – Drankenhandelaars die lid zijn van beroepsvereniging Febed ervaren de meest constructieve samenwerking met drankenproducenten Duvel-Moortgat, Spadel en Alken-Maes.

Voor drankenhandelaars is het essentieel dat de producent hen beschouwt als een volwaardige partner in de keten van producent tot consument. Febed bevroeg haar leden over de samenwerking met hun producenten. Uit de enquête blijkt dat drankenhandelaars drie producenten naar voor schuiven als de beste partijen om mee samen te werken: Duvel-Moortgat, Spadel en Alken-Maes.

Deze drie producenten scoren hoog in het aantal positieve samenwerkingen, laag in het aantal negatieve samenwerkingen en halen een hoog aandeel in het totaal aantal vermeldingen van drankenhandelaars (positief en negatief).

“Het gaat in essentie over de manier waarop producenten naar de markt kijken en welke rol ze er zien voor de drankenhandelaars”, zegt Gilles Vandorpe, directeur van Febed. “Ook met deze producenten kunnen zaken verkeerd lopen, maar de reactie van de producent hierop kan een groot verschil maken voor de drankenhandelaar in kwestie.”

Partners

Bart De Keninck, Commercial Director On-Trade Alken-Maes: “De bierhandelaars zijn voor ons essentiële partners om in de uitdagende horecamarkt verder te groeien. Ons doel is een sterke win-win relatie, gestoeld op wederzijds respect. Het doet ons plezier dat we appreciatie van onze klanten krijgen. Dat sterkt ons in de gedachte dat we de juiste aanpak hanteren om op lange termijn samen verder te groeien.”

De meest voorkomende klachten van drankenhandelaars over producenten waarmee de samenwerking minder goed verloopt, zijn stockbreuken, een slechte organisatie van de back-office, een hoog personeelsverloop bij vertegenwoordigers, onduidelijke communicatie of het ontbreken er van.

Drankenhandelaars opereren als tussenpersoon tussen producenten en de eindklant. Enkel wanneer de samenwerking met de producenten goed verloopt, kan een drankenhandelaar zijn eigen klanten goed bedienen, meent Febed. Gemiddeld is de horeca goed voor 70% van het omzetcijfer bij een drankenhandelaar. De andere 30% wordt in hoofdzaak gerealiseerd bij particulieren via drinkcenters en evenementen.