MECHELEN – Voor de tweede keer heeft DPDgroup, met Belgisch hoofdkantoor in Mechelen, een groot onderzoek uitgevoerd naar het gedrag van e-shoppers in Europa. De rol van flexibiliteit blijkt een grote constante te zijn.

Online aankopen doet de Belgische e-shopper het vaakst via een laptop (65%) of pc (43%). Maar ook het belang van aankopen via smartphones is populair en stijgt in vergelijking met 2016 met 5%. Dat brengt het totale aandeel op 33%. Bij millennials, dat zijn shoppers tussen 18 en 34 jaar, en gretige kopers klimt dat zelfs tot 50%.

Verder blijkt in ons land de levering van eten heel populair te zijn. Naast de meest populaire producten zoals fashion (43%), schoenen (37%) en boeken (33%), heeft zo’n 11% van de online consumenten het voorbije jaar minstens één keer online verse voeding besteld.

Belgen maken ook graag gebruik van buitenlandse webshops. Dat cijfer steeg van 71% in 2016 naar 75% in 2017. Dit is grotendeels te wijten aan specifieke producten die niet beschikbaar zijn in eigen land en aan de goedkopere prijzen over de grens.

Flexibiliteit

De flexibiliteit van overal en altijd te kunnen shoppen, wordt ook doorgetrokken naar de levering van pakketten. Daarbij kiezen de meeste e-shoppers voor thuislevering. Toch zijn de alternatieve opties, zoals levering in een locker, afhaalpunt of op kantoor, bij millennials en gretige kopers in opmars. Naast een gratis levering zijn ook transparantie in algemene kosten, verzend- en retourkosten en retourbeleid minstens even doorslaggevend.

“De tendens die we vorig jaar al vaststelden, blijft ook dit jaar overeind. Zowel voor e-commerce in het algemeen als specifiek voor de levering is flexibiliteit de sleutel tot succes”, besluit Silvio Mestdagh, ceo bij DPD Belux.