DPD heeft zijn DPD Predict service uitgebreid. Die omvat nu een live tracking functie die ontvangers toelaat om hun pakketten in real time te volgen en tot 1 uur voor de geplande levering de datum en/of het leveradres te wijzigen.

Dat kan de ontvanger doen via PC, tablet of smartphone. Elke dag maakt ongeveer 10% van de ontvangers gebruik van deze mogelijkheid. Volgens DPD opteert de ontvanger in 10% van de gevallen voor een ander leveringsadres (bijvoorbeeld op kantoor in plaats van thuis) en 20% kiest voor een andere dag. 25% van de ontvangers beslist om het pakje af te leiden naar een DPD afhaalpunt in zijn buurt. De meerderheid (45%) geeft aan dat de koerier het pakje op een safe place mag achterlaten (bijvoorbeeld onder de carport of bij de buren).

“Dankzij deze functie kan DPD het aantal succesvolle leveringen bij de eerste afleverpoging nog verhogen, met een grotere consumententevredenheid als resultaat. Bovendien heeft dit ook economisch en ecologisch voordelen, want er hoeven minder kilometers gereden te worden”, legt Silvio Mestdagh, CEO bij DPD België uit. “DPD wil de absolute referentiespeler worden in de B2C en B2B markt. Om dit te bereiken, stellen we de ontvanger centraal. Onze toegewijde medewerkers zorgen ervoor dat de last mile resulteert in een big smile.”