Coworking-week: creatief samenwerken in Oh!

Vlnr Anja Pitschau (Oh!), Mattias Kempeneers (You Rock), Steven Pauly (Paulys), Stefaan Van Damme (brand-ink.be), Jan Bossier (artspot) en Joeri Janssens (tweejee). Foto Joren De Weerdt.

Vlnr Anja Pitschau (Oh!), Mattias Kempeneers (You Rock), Steven Pauly (Paulys), Stefaan Van Damme (brand-ink.be), Jan Bossier (artspot) en Joeri Janssens (tweejee).
Foto Joren De Weerdt.

In het Oh! Ondernemershuis in Mechelen hebben de ondernemers geen Coworking Week (van 12 tot en met 16 oktober) nodig om samen te werken. Kruisbestuiving tussen de jonge bedrijven ontstaat hier haast organisch en tot tevredenheid van alle participanten. Voorlopige hoogtepunten: Suikerrock van afgelopen zomer in Tienen en de digitale beleving van de Petrus Alamire-expo in de Antwerpse kathedraal.

Het Ondernemershuis biedt ondernemers verschillende coworking-formules aan: Bar d’Office, een eigen bureau in een gezamenlijk kantoor of een eigen kantoor. Coördinator Daphne Storms legt geregeld haar oor te luisteren bij de ondernemers en geeft hen tips voor eventuele samenwerkingen, manager Mieke Van Cauwenberghe zorgt voor de externe contacten, maar kruisbestuiving ontstaat hier vaak heel spontaan, in de gang, tijdens de lunch, op een open coffee… Zo werkten Stefaan Van Damme (brand-ink.be, grafische vormgeving in de breedste zin van het woord) en Mattias Kempeneers (You Rock, event & brand experience) samen aan de restyling van Suikerrock in Tienen. “Mijn klant Suikerrock wilde een nieuwe look en feel, wilde meer schwung”, zegt Mattias. “Er was nood aan een concept, en Stef heeft dat mee uitgewerkt. Hij ontwikkelende een logo, een kleur, een baseline: feel the vibe, taste the sweetness. Van die associatie met lekkers kwam de samenwerking met een derde partner: Steven Pauly van Paulys. Hij werkte het foodconcept en de sweetsstand uit.”

Zowel Stefaan als Mattias werkten voor ze in het Oh! terechtkwamen thuis, maar konden er hun draai niet vinden. Mattias: “Ik werd thuis veel te veel afgeleid. Hier in het Ondernemershuis heb ik een paar stappen doorlopen: eerst Bar d’ Office, dan een shared desk en nu heb ik een eigen kantoor. Het is samen met mijn bedrijf geëvolueerd.”

Stefaan wijst op de voordelen van de zeer heterogene samenstelling van de bedrijvenmix in het Ondernemershuis. “Hier zitten diverse sectoren samen. Op andere plaatsen zijn bedrijvenclusters meer nichegericht, bijvoorbeeld allemaal IT-ers. Dit is beter.”

Joeri Janssens (UX-designer, tweejee) heeft pas een maand een eigen kantoor in het Oh!. Daarvoor deelde hij een kantoor met Stefaan, en hij heeft er al een gezamenlijk project opzitten met Jan Bossier (audioguides, mobile apps, hoppr, artspot). Joeri herschoolde na een carrière in de supply chain en richtte zich op interactieve multimedia. Samen met Jan Bossier werkte hij de digitale beleving uit van de tentoonstelling Petrus Alamire, meerstemmigheid in beeld in de Antwerpse kathedraal. Jan stond in voor de totaalplanning, Joeri werkte de UX uit. Jan Bossier: “Voor dergelijke projecten heb je mensen nodig met een specifieke kennis. Ik werk heel veel met freelancers en ben op zoek naar nieuwe cocreatiemodellen. Bij zo’n gezamenlijke projecten is elke cocreant verantwoordelijk voor zijn eigen deel van het grotere geheel. Ik zie mezelf meer als een coördinator, als een spin die midden in het web alle touwtjes vasthoudt. Ik geloof niet meer in een top-down-bedrijfsstructuur.”

Alle Oh!-ondernemers zijn enthoesiast over het coworking-model. Mattias: “Het stimuleert je ook om na te denken over de toekomst, en je kan de businessmodellen van de verschillende bedrijven vergelijken.” Stefaan: “Dit geeft je goesting om verder te gaan. Ik ben hier nu drie jaar, maar ik heb een contractverlenging aangevraagd. Ik ga van een eenmanszaak naar een bvba en ik kan de contacten en de begeleiding van het Ondernemershuis daarbij goed gebruiken.”