MECHELEN – Charles Leclef van Brouwerij Het Anker is verkozen tot Bierman van het jaar. Onlangs werd hij in zijn thuisstad ook al uitgeroepen tot Mechelaar van het jaar.

De redactie van het onafhankelijke Bier! Magazine beantwoordt ieder jaar de vraag ‘Welke biermensen maakten het afgelopen jaar het verschil?’ met een top 30. Charles Leclef prijkt bovenaan als Bierman van het jaar 2017.

“Charles Leclef is voor ons al tientallen jaren een biericoon”, schrijft de redactie. “Stapje voor stapje heeft hij met grote visie geïnvesteerd in het familiebedrijf dat op sterven na dood was. Hij begon met het herstellen van de bieren en startte daarna de realisatie van zijn droom: het bouwen van een belevingscomplex rond deze traditionele brouwerij.”

In zijn thuisstad Mechelen werd Charles Leclef onlangs ook al verkozen tot Mechelaar van het jaar. Die publieksprijs werd voor het eerst uitgereikt als onderdeel van de Mechelse Troef door Unizo Mechelen in samenwerking met Mechelen MeeMaken.

Het Anker 2.0

Charles Leclef is de vijfde generatie brouwer. Toen hij in 1990 op 24-jarige leeftijd het familiebedrijf overnam van zijn nonkel, was de brouwerij op sterven na dood. Hij dacht het bedrijf in drie jaar tijd gezond te maken, maar pas nu, dertig jaar later, heeft Charles het gevoel dat Het Anker 2.0 klaar is voor de toekomst.

“We hebben de afgelopen jaren grote stappen gezet met een investeringsronde in de brouwerij in de binnenstad en de bottelarij in het industriepark Mechelen-Noord”, zegt Leclef. “Met een gloednieuwe Gouden Carolus tankwagen van Belgische makelij wordt het bier van de ene site naar de andere gebracht. Zo kunnen we in de historische koperen ketels blijven brouwen zonder volumestress.”

“Het Anker 2.0 staat nu eindelijk klaar voor de toekomst. Structureel staat alles klaar voor een gezonde groei, maar we zullen nooit een bierfabriek worden. Ik laat aan de volgende generatie een prachtig bedrijf na. Wij hebben vijf kinderen. William, 4de in de rij, is 23 en wil graag mee in de zaak. Hij heeft een echte ondernemersmentaliteit en dat is gezond voor het bedrijf: het geeft nieuwe drive.”