Het gemeentebestuur van Sint-Katelijne-Waver heeft een nieuw vrachtroutenetwerk vastgelegd. Die moet het vrachtverkeer van meer dan 3,5 ton naar de verschillende industriezones leiden, en de zware voertuigen tegelijkertijd uit de dorpskernen en woonwijken houden. “De situatie voorheen zette de leefbaarheid onder druk, zorgde voor onveilige situaties en bracht schade toe aan het wegdek”, zegt schepen van mobiliteit Tom Ongena. “Bovendien is het ook voor het vrachtverkeer niet aangenaam.”

Uit onderzoek van de Vrije Universiteit Brussel bleek dat op jaarbasis ruim 1,4 miljoen ton aan goederen de gemeente binnenkomt en dat ruim 1,7 miljoen ton de gemeente verlaat. Er werden verschillende routes naar de drie industriezones vastgelegd. Ook de bewegwijzering werd reeds geplaatst. Daarnaast werden de tonnagebeperkingen geactualiseerd. “In het verleden gold in meerdere straten of zones een verbod met verschillende tonnages, lengtebeperkingen of beperkingen op het vervoer van zaken. Dit was verwarrend voor iedereen en moeilijk te controleren. We hebben nu voor een uniform verbod van + 3,5 ton gekozen”, meldt Tom Ongena. “Voor plaatselijk verkeer en landbouwvoertuigen maakten we wel uitzonderingen. Het is niet de bedoeling dat onze lokale tuinders ettelijke kilometers moeten omrijden.”

De lokale politie zal strikt toekijken op de naleving van de nieuwe regels. Ook ANPR-camera’s worden hiervoor ingezet. “Nog dit jaar plaatsen we drie camera’s met een vrachtwagensluis aan de Stationsberg, rond het centrum en Pasbrug”, zegt Tom Ongena. “Zij moeten de dorpskernen van het Centrum en Pasbrug-Nieuwendijk afschermen voor het vrachtverkeer. In een volgende fase komen er ook camera’s rond de kern van Onze-Lieve-Vrouw-Waver, maar hiervoor zijn nog niet alle afspraken rond.”