CardoenDe webshop van Cardoen heeft een vliegende start genomen met 180 verkopen in januari, en de maanden januari en februari waren de beste ooit voor de Cardoen-autosupermarkten.  Dat blijkt uit de cijfers die Cardoen zopas vrijgaf. 2014 was een recordjaar.

Cardoen realiseerde in 2014 voor het zesde opeenvolgende jaar een groei. Op dit moment heeft het bedrijf 11 autosupermarkten, waarvan één in Lier, en een webshop. En hoewel volgens ACEA in januari en februari van dit jaar in België 4,1% minder auto’s verkocht werden, piekte de verkoop in de Cardoen autosupermarkten met 25,6%.

Volgens Cardoen is er een duidelijke verschuiving van het cliënteel te merken van de klassieke merkdealer naar de autosupermarkten, wat ook Federauto recent nog bevestigde.

Het bedrijf ziet diverse oorzaken voor het succes. Er is het zakelijk model met 25 verschillende merken en een aanbod dat enkel bestaat uit auto’s die de markt en de kopers vragen. Ivo Willems, commercieel directeur van Cardoen: “Vroeger boden wij enkel overstocks aan maar vandaag is onze keuze veel breder en bieden we aan wat het meest op de Belgische markt gevraagd wordt. Wij hadden de VW Golf VII bijvoorbeeld op vrijwel op hetzelfde moment als de VW-dealer zelf, maar voor een veel lagere prijs.”

Cardoen wint het vertrouwen van de consument omdat elke nieuwe auto in voorraad tegen de laagste prijs aangeboden wordt. Het Colruyt-principe wordt toegepast: de prijs zakt onmiddellijk wanneer een merkdealer zijn prijs verlaagt.

Bovendien biedt Cardoen nu ook een totaalpakket met financiering,verzekering, inbouw van gps, plaatsing van andere opties, verlengde waarborg en onderhoudscontracten van 7 jaar. “Bestuurders willen hun auto kunnen personaliseren maar vooral zorgeloos kunnen wegrijden. Bij Cardoen hebben we dat begrepen en bieden we de nodige service aan”, klinkt het bij Cardoen. Het succes van deze totaalaanpak blijkt uit de laatste cijfers. 60% van de klanten kiest voor een onderhoudscontract om 7 jaar zonder zorgen te rijden en 75% vertrouwt het onderhoud ook aan Cardoen toe.

“Cardoen verkoopt gewone auto’s voor gewone mensen, dat is de succesformule vandaag. Door te luisteren naar onze klanten weten we ook dat zij hun auto willen kopen via nieuwe kanalen zoals onze webshop. Dat past binnen ons consequent lagekostenbeleid waarbij we kosten op een slimme manier wegknippen en tegelijkertijd de kwaliteit van onze dienstverlening naar de klant verbeteren”, stelt Ivo Willems.

Cardoen is een Belgisch bedrijf met een omzetcijfer van 150 miljoen euro. In 2014 verkocht Cardoen 13.000 auto’s.