bouwenMeet – Learn – Innovate is het drieledige motto van Builty, een nieuw B2B-platform voor bouwbedrijven. Builty is een initiatief van beursorganisator Artexis die vanaf 1 januari ook de uitbating van de Nekkerhal in Mechelen voor zijn rekening neemt. Het event heeft plaats op 8 en 9 oktober in Tour & Taxis.

Artexis voerde een uitgebreid marktonderzoek uit bij tachtig bouwbedrijven om te peilen wat ze juist verwachten van de beurswereld, want vanuit de sector kwamen al geruime tijd signalen dat het huidige aanbod niet voldoet aan de eisen van de bouwbedrijven. Uit de antwoorden bleek dat de sector nood heeft aan informatie over bouwknopen, luchtdicht bouwen en aanverwante kennis inzake ruwbouw en de bouwschil. Op basis van die gegevens kreeg Builty vorm. Het wordt een forum waar innovatieve bouwmaterialen met betrekking tot de bouwschil worden getoond, van beton over dragende muren en materialen om gebouwen wind- en waterdicht te maken tot thermische isolatie, dakafwerking enz.

Artexis richt zich met Builty specifiek tot de grootste 600 Belgische bouwbedrijven van klasse 5 tot en met 8, hun technische directie, werf- en projectleiders, aankoopmanagers en calculatoren. Het aanbod wordt bewust overzichtelijk gehouden met maximum veertig fabrikanten die hun innovaties voorstellen. Eternit uit Kapelle-op-den-Bos is één van de standhouders van Builty.

Kennisoverdacht is heel belangrijk op Builty. De grote aannemers krijgen op de standen deskundige uitleg over de nieuwe producten en technieken en hun werking en toepassing.

De beurs is gratis voor professionelen van bouwbedrijven van klasse 5 tot en met 8. Anderen betalen 175 euro.