Brouwerij Haacht verkoopt meer bier

haachtDe Brouwerij Haacht presteert uitstekend. Verleden jaar werd 1% meer bier verkocht. Dit terwijl de globale Belgische bierconsumptie stagneerde. Daar zal het succes van Tongerlo Blond ongetwijfeld niet vreemd aan zijn. Het biermerk van Brouwerij Haacht kreeg verscheidene internationale awards.

In de schaduw van InBev en Alken-Maes werkt Brouwerij Haacht discreet verder aan zijn marktpositionering. Het bedrijf doet het uitstekend. Brouwerij Haacht is vandaag de derde grootste brouwer van het land. Met een omzet van nagenoeg 100 miljoen euro heeft de groep verscheidene bekende merken in portefeuille. Overigens distribueert het bedrijf ook waters en wijnen. Bovendien ook een wereldbekend merk als Pepsi. De Brouwerij Haacht is een dochter van de Brouwerij Handelsmaatschappij die als Co.Br.Ha. op de Brusselse beurs Alternext noteert.

Vooral de financiële resultaten van het bedrijf zijn opmerkelijk. Het bedrijfsresultaat verdubbelde tot 8,7 miljoen euro, de nettowinst ging 34% hoger tot 5,7 miljoen euro.

Toch lijken er donkere schaduwen boven het bedrijf te hangen: die van de witte kassa. Het management van de brouwerij vreest dat veel cafebazen het in de komende maanden voor bekeken zullen houden. De druk op de rentabiliteit van de cafés neemt onmiskenbaar toe. In de vastgoedportefeuille van Haacht steken meerdere honderden cafés. Het management van de groep vreest dat vele cafés in de komende maanden noodgedwongen zullen moeten sluiten.