De NV Via T Albert is door De Vlaamse Waterweg aangesteld voor het herbouwen van zeven bruggen over het Albertkanaal. Via T Albert is een speciaal voor dit project in het leve  geroepen vennootschap die bestaat uit Franki Construct, Kumpen en Aswebo, drie bedrijven van de Mechelse Willemen Groep, en Hye uit Zwijndrecht.

Het verhogen van de doorvaarthoogte van de bruggen van Eigenbilzen, Zutendaal, Stokrooie, Kwaadmechelen Zwartenhoek, Eindhout, Geel-Stelen en Herentals-Lier tot minimaal 9,10 meter is een PPS-project voor zowel het ontwerp als de bouw, de financiering en het 30-jarige onderhoud van zeven bruggen over het Albertkanaal.

De hogere doorvaarthoogte verhoogt het rendement van de binnenvaart en zorgt vooral voor een bijkomende boost voor de containervaart.

Alternatief

“Tegen 2030 verwachten we een aanzienlijke groei van het goederenvervoer”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts. “Nog meer extra vracht vervoeren over de weg is geen optie. Vandaar investeren we stevig in alternatieven zoals onze waterwegen. Door de bruggen over het Albertkanaal te verhogen, bieden we ondernemers een aantrekkelijk alternatief voor het vrachtwagentransport.”

De bouwwerkzaamheden beginnen snel en het einde is gepland tegen mei 2020. De Vlaamse Waterweg en Via T Albert plegen overleg met de gemeenten en stakeholders om de hinder zo veel mogelijk te beperken.