Bedrijven gezocht voor Crowd Logistics Project

crowdlogisticsNog dit voorjaar wil het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) een project opstarten rond Crowd Logistics. Daarbij worden particulieren of semiprofessionals ingezet voor pakjestransport. Dat is vrij controversieel, maar volgens het VIL is het beter dat bedrijven zich erop voorbereiden.

Bij Crowd Logistics organiseren gewone burgers, individueel of collectief, de verzending van pakketten tijdens hun persoonlijke verplaatsing. Meestal wordt hiervoor een technologisch platform of een app gebruikt. Wereldwijd zijn er al vrij veel experimenten aan de gang, die zich soms in een commercieel stadium bevinden. Deze gaan uit van start-ups zoals Uber Rush en Instacart is de VS, Tiramizzo in Duitsland, Parcify in België (Hasselt en Antwerpen). Maar het komt ook uit de hoek van gevestigde bedrijven zoals MyWays van DHL in Zweden of On My Way van Amazon.

Er bestaan talrijke varianten van deze nieuwe vorm van logistiek. In sommige gevallen ligt de klemtoon op het verminderen van de kostprijs van de leveringen aan huis, in andere op het versnellen van het leveringsproces, onder andere in het kader van same day-leveringen, en in nog in andere op een levering op het moment dat u zeker thuis bent.

Een rode draad doorheen al deze experimenten is de bezorgdheid rond o.a. de betrouwbaarheid van de leveringen, de afbakening van de verantwoordelijkheden, de verzekeringsaspecten en de mogelijkheid tot diefstal.

Net als andere voorbeelden van deeleconomie, zoals Uber en airbnb, is crowd logistics niet zonder controverse. Particulieren voeren een dienst uit zonder dat zij onderworpen worden aan vergunningen, sociale regels, verzekeringen…

Volgens VIL-directeur Liesbeth Geysels heeft het weinig zin om de ogen te sluiten voor deze nieuwe trend. “De eerste pilootprojecten worden al opgezet in het buitenland. Met dit project willen we ervoor zorgen dat onze bedrijven ten minste voorbereid zijn indien crowd logistics doorbreekt. We willen hen tevens de opportuniteiten van crowd logistics aantonen, in plaats van de bedreigingen”, zegt ze.

“Het is ook de bedoeling om vanuit werkbare businessmodellen, de economische en maatschappelijke impact duidelijk te maken. Dit zal verwezenlijkt worden door concrete Return On Investment-berekeningen (ROI), impactanalyses en praktijktesten.”

Er zal een pilootproject worden opgezet voor zowel een B2C- als B2B-toepassing, ter validatie van de economische en maatschappelijke impact.

De opstart van het VIL-project is voorzien voor de maand februari. De doelgroep bestaat uit verladers, webshops en logistieke dienstverleners die voornamelijk betrokken zijn bij de last mile-logistiek.

Het VIL zoekt nog bedrijven die in het Crowd Logistics-project willen stappen. De belangstelling voor het project is groot en een aantal spelers hebben zich nu al aangemeld.