WILLEBROEK – Retailspecialist AXI heeft de retail audit app Specto ontwikkeld om retailers te helpen bij het verbeteren van de winkeluitstraling, de productpresentatie, de klantvriendelijkheid en de instore promotie.

Centraal in de Specto oplossing staat de visuele beoordeling met gebruik van fotomateriaal. De mobile app zet artificial intelligence (AI) in om de rating van de winkeluitstraling, de productpresentatie, de versheid van groenten en fruit en de netheid in de winkel te automatiseren en te objectiveren. De app maakt gebruik van Watson, de AI services van IBM. Via het aanreiken van relevant fotomateriaal kan de oplossing eenvoudig worden getraind om een correcte kwaliteitsrating te verkrijgen. Watson is tevens ingezet voor speech-to-text en de analyse van de commentaren.

Automatiseren

Met Specto wil AXI retailers een hoop routinematig werk uit handen nemen en de objectiviteit van de audits verhogen. “De uitkomsten van de winkelaudits en de actieplannen bieden voor retailers en hun ondernemers een stevig uitgangspunt om de winkeluitstraling en de klantvriendelijkheid verder te optimaliseren”, aldus AXI.

In de toekomst gaat AXI intensief samenwerken met IBM om extra artificial intelligence mogelijkheden te integreren in de Specto app. Zo kunnen de opstelling van actieplannen en de opvolging ervan verregaand worden geautomatiseerd.

AXI plant hiervoor de integratie met Watson Analytics, een toegankelijke analysetool waarmee de winkelaudit gegevens in gewone spreektaal kunnen worden bevraagd. Verdere plannen omvatten de aanreiking van een integraal retail store performance dashboard waarin omzetgegevens, klantentransacties, winkeltrafiek, klachteninformatie en social media analyses zijn geïntegreerd.