WILLEBROEK – AXI, specialist in software oplossingen voor de overheid, service organisaties, zorginstellingen en winkelketens, introduceert een opmerkelijke artificial intelligence (AI) oplossing. De transactiegegevens die in de kassa van een winkel worden vastgelegd, worden gematcht met het geslacht en de leeftijd van de winkelbezoekers. Daarbij wordt gebruikgemaakt van gezichtsherkenning.

Bij het linken van de kassagegevens en geslacht en leeftijd van de shoppers maakt AXI gebruik van de 3D video monitoring oplossingen van AXIS Communications en cognitive software van IBM voor gezichtsherkenning. Probloemen met privacy worden voorkomen doordat de via wifi verbonden camera’s de data registreren zonder dat persoonlijke kenmerken van de winkelbezoekers worden opgeslagen.

Inzicht

Via deze oplossing verkrijgen marketeers inzicht in het doelgroepbereik en het koopgedrag in de fysieke winkel per leeftijdsgroep en geslacht. In functie van een meer diepgaande analyse kunnen bijkomende kenmerken worden vastgelegd.

Om extra rendement te halen uit deze innovatieve oplossing kunnen de data in de BI omgeving van AXI worden verrijkt met omgevingsdata, die ter beschikking worden gesteld door het Centraal Bureau voor de Statistiek of andere informatiebronnen.

“De AXI oplossing voor gezichtsherkenning aan de kassa is een nieuwe, op AI technologie gebaseerde functionaliteit, die we actief gaan promoten bij de gebruikers van de AXI RS omnichannel winkelautomatiseringsoplossing”, zegt een woordvoerder van AXI in Willebroek.

“Met deze oplossing richten we ons op grote en middelgrote retailers in België en Nederland. Tijdens de Proof of Concept en de eerste toetsing was de belangstelling vanuit de markt duidelijk aanwezig. Momenteel zijn we in onderhandeling met diverse partijen. Het is dan ook te vroeg om de namen van deze retailers bekend te maken.”