battelAannemer Artes-Roegiers uit Kruibeke begint de eerste maandag van september in opdracht van Waterwegen & Zeekanaal met de vervanging van de verouderde Battelbrug over het kanaal Leuven-Dijle in Mechelen. De werken zullen naar schatting vijf weken duren. Voor de autoverkeer is een omleiding gepland. Voor fietsers en voetgangers wordt een mobiele noodbrug aangelegd.

De brug werd aangelegd in 1928. In de loop der jaren is ze verscheidene keren hersteld, maar ze heeft nog steeds een wegdek van houten planken. Om het verkeer dat over de brug rijdt wat af te remmen werden snelheidsremmers aangebracht, maar het drukke verkeer richt toch te veel schade aan. Herstel was geen optie meer omdat de brug dan te lang buiten gebruik zou blijven, en dat zou te veel hinder veroorzaken voor de handelszaken in de buurt en voor het verkeer op de weg en op het water.

Waterwegen en Zeekanaal heeft daarom beslist de bovenbouw van de brug volledig te vervangen. De brughoofden blijven, maar daarop komt een nieuw beweegbaar brugdeel van staal dat wordt bekleed met een speciale laag om slijtage te vertragen. Het stalen brugdeel wordt op voorhand in een atelier geconstrueerd zodat de werken ter plaatse niet te lang hoeven te duren.

De mobiele noodbrug voor voetgangers en fietsers zal bij het versassen van schepen telkens door een kraan naar de oever van het kanaal worden gehesen. Deze oplossing is volgens W & Z beter dan het organiseren van een veerdienst.

Het vernieuwen van de brug en alle maatregelen errond, zoals de noodbrug, zullen naar schatting 500.000 tot 600.000 euro kosten. Als alles loopt zoals gepland, is de vernieuwde Battelbrug open voor het verkeer vanaf de tweede week van oktober.